Perioade în evoluția fiecărui motociclist


Perioade în evoluția fiecărui motociclist

În cariera fiecărui motociclist, există minim șapte perioade distincte, grupate în două mari categorii:

A) Înainte să obții permisul și motocicleta:

1. Social media e viața mea:
Bălești după fiecare motocicletă văzută în trafic și la pozele de pe Social Media!
Îți faci planuri și convingeri despre cum vei merge tu, despre cum o să mergi încet și ce frumos va fi!
Ai pus ochii pe un anumit model de motocicletă și deja visezi noaptea cum mergi tu cu ea.
Vezi fel și fel de sloganuri despre motociclete și alte romantizări prostești de genul "eu te iubesc, tu nu mă omorî", sau "nu zbura mai repede decât poate s-o facă îngerul tău păzitor" și parcă-ți curge o lacrimă pe obraz: atât de impresionat ești!

Doar când te duci la prima ședință moto îți cam dai seama că socoteala de acasă "nu se pupă" cu cea din teren: motocicleta nu te ascultă deloc, tot trage să te dea pe jos și începi să-ți refaci calculele inițiale privitor la motocicleta pe care urmează s-o cumperi!
Dacă abia, abia controlezi o motocicleta de școală care are și cui în accelerație, începi să te imaginezi în cea mai aglomerată intersecție din orașul tău și constați transpirație rece pe șira spinării.
Mai ales dacă ai parte și de-o căzătură inofensivă în poligonul de școală!
Ce bine că prima ta motocicletă nu va fi un R6, R1 sau alte R-uri d'astea nărăvașe, nu?
 

B) După ce ai devenit motociclist:

1. Perioada de început:
Mergi cu morcov și timorare făcând febră la ochi la o "plimbare" de nici 30 de minute. Te depășesc livratorii cu scuterele prin ambele părți pentru că și acel 50km/h ți se pare "warp speed"!
Șansele să fii tăvălit sunt destul de mari, dar totuși reduse pentru că frica și instinctul de conservare te mențin în priză și atenuează "dorința de afirmare".
Eziți să faci anumite manevre și acest lucru te menține pe roți.
Și dac-ar avea gură, ghidonul ar urla de cât de tare îl strângi în mâini!

Soluție buget:
nu ieși în "full trafic" o perioadă ci plimbă-te seara prin cartier pe străzi slab circulate. Învață-te cu particularitățile motocicletei: cum accelerează, cum frânează, cum tinde să ia virajele etc.

Soluție ptr cei care-și permit:
1. dă o fugă pe un circuit și învârtă-te pe acolo minim o zi! Vei consta cum te îmbunătățești la fiecare tură.
Dar lasă apucăturile de circuit acolo și nu le aplica pe drumul public. Circuitul are menirea de a accelera apariția instinctelor nu de a genera grade pe umeri!
2. fă un curs de perfecționare moto!
Acolo vei dezvolta corect o serie de intincte, într-un mediu controlat, cu un instructor care te poate corecta pe loc și face să înțelegi ce, unde și de ce greșești!
Este foarte dificil de a dezvăța instincte (apucături) greșite deja formate, decât să îți creezi instincte altele noi.

2. Perioada de după 3 luni de mers zilnic:
Cea mai periculoasă perioadă pentru că deja stăpânești motocicleta din ce în ce mai bine și, în capul tău, asta justifică asumarea de riscuri, în special prin mărirea vitezei de deplasare.
Cu alte cuvinte, "îți cresc gradele pe umeri" și începi să te consideri bun.
Parcă ești mai lin în controlul motocicletei, ai început să te apleci și tu cât de cât... Dar, și mai important, ai evitat o serie de adormiți în trafic cum nici ție nu-ți vine să crezi!

Recomand din nou o ședință, două de circuit pentru că alternativa de a vedea și înțelege cât de praf ești, este inevitabilul accident.
Nu fă ca mine și dă o tură pe circuit ca să-ți cadă gradele.
Eu am descoperit cât de praf sunt pe pielea mea, în toamna lui 2008 la primul accident, după nici 6 luni de mers cu motocicleta.
Am ratat o curbă de dreapta (d'aia cu ieșire inevitabilă pe contrasens), noaptea pe drumul Oltenița - București pentru că m-am băgat într-o depășire neavând ochelarii la ochi.
Mi se părea că cel din fața mea mergea prea încet pentru "fantasticul meu skill" de atunci! Descoperisem cum să atârni cu fundul în curbă și fiecare curbă atârnam de-mi și vine să râd acum...
Eram cu un grup de prieteni și contactul cu planeta a fost destul de ușor și fără urmări: decât lovitura în orgoliu!
Puteam foarte bine să rămân fără o mână, sau picior. Dacă era și mașină pe contrasens: bye-bye wifi!
Deci... mare grijă când ajungi la perioada denumnită "moamă ce bun sunt!"

Fac o paranteză necesară aici:
Exceptând extremele rare, dacă pe parcursul a câțiva km te confrunți cu multe situații de tip "near misses", posibil ca problema să fie la tine!
Dacă eviți la mustață minim trei - patru accidente în 10 km când "te dai" zilnic prin oraș, problema poate fi la tine.
Poate mergi prea inprevizibil, sau prea tare și-i surprinzi pe șoferi.
Clar este că trebuie să-ți revizuiești stilul de condus și să-l adaptezi acelor porțiuni și/sau perioade de timp când te afli în trafic.
Repet, nici un șofer nu pleacă de acasă, sau spre casă cu planul "azi vreau să bubui un motociclist"!
Pur și simplu, poți fi prea rapid sau imprevizibil față de somnul lor! Că mulți șoferi se dovedesc a fi pasageri în propria mașină în timp ce chiar ei sunt la volan, asta nu mai e o necunoscută de extrem de mult timp!
Ține doar de tine să ajungi întreg la destinație! Asta în 99% din cazuri, pentru că nu vorbim despre extreme!

Soluția: păstrează distanța, vezi-ți vârful nasului și, cel mai important: slow the fuck down!!

3. Imediat după sezonul rece (pentru cei care iernează motocicleta)
Instincte ruginite combinate cu entuziasm exagerat! Nu-i o combinație ideală!

4. Imediat după o pauză mai mare, minim un an de motociclit!
Ești clar ruginit și trebuie să-ți menții entuziasmul la acel nivel cât trebuie să ți se trezească instinctele.

5. Când îți cumperi o altă motocicletă
Faptul că ai "jdemii" de km pe moto, nu înseamnă că i-ai făcut pe motocicleta "nouă" din dotare începând de acum!
Există diferențe și între două motociclete de același model și an - dacă vorbim de motociclete second-hand, pentru că depinde ce modificări / setări are de la fostul proprietar.
Sigur asta nu înseamnă că o iei de la zero, dar nici extrema celaltă unde te culci pe-o ureche și dai în ea pe ideea: "ride it like you stole it"!
Așteaptă măcar câteva sute de km ca să ți se ajusteze instinctele pe "noua" motocicletă. Mai ales dacă schimbi clasa moto!

6. Perioada de liniaritate unde fiecare își așterne cum doarme.
Experiența nu înseamnă piua și nu înseamnă nici că nu poți rata o curbă după "șpe ani" de mers pe moto. Poți avea și "mama experienței" dacă mi te trezești cu un obstacol notabil în mijlocul virajului pe care tu l-ai luat "Rossi style".
Consider această perioadă destul de periculoasă dacă alegi să nu ții cont tocmai de experiența pe care ai cumulat-o.
Să nu uităm câți motocicliști cu experiențe vaste ți-au pierdut viața cu motocicleta în ultima perioadă...


  • Distribuie:



anterior:
Accidentele cu motocicliști în România!
următor:
Când bagi motocicleta la iernat?
următorul:

: Când bagi motocicleta la iernat?

Când bagi motocicleta la iernat?

Când se închide sezonul moto în România? Când bagi motocicleta la iernat?

vezi detalii
anteriorul:

: Accidentele cu motocicliști în România!

Accidentele cu motocicliști în România!

De ce sunt atât de multe accidente? Se discută pe acest subiect încă de prin 2007 - poate și mai devreme. Discuția este foarte stufoasă și merită

vezi detalii

Categorii


Vizitează canalul Youtube

Hai cu Busa prin lume!

Click pentru abonare directă!

Eu sunt Sorin și îți urez BUN VENIT pe canalul HayabusaTravels, locul unde vei găsi motovloguri serioase despre motociclism, călătorii cu motocicleta și alte subiecte adiacente.
Abonează-te și apasă clopoțelul pentru a fi notificat ori de câte ori postez.
Abonarea este gratuită!
Vizionare placută!

vezi canalul

Motocilism: Reguli pentru începători

Motocilism:
Reguli pentru începători

descarcă

Acum este foarte ușor să devenim Parteneri

Harta noastră