Accidentele cu motocicliști în România!
Se discută pe acest subiect încă de prin 2007 - poate și mai devreme.
Discuția este foarte stufoasă și merită mult timp, dar tot discuție rămâne pentru că trebuie să și vrei să te educi.
Adică să realizezi că ai tot timpul ceva de învățat, indiferent cât de avansat te consideri în "ale motociclismului".
Cum văd eu problema:
1. Influența socială și culturală
Influența grupului de prieteni sau a comunității de motocicliști poate încuraja comportamente riscante. Anturajul poate fi un factor major în formarea ta ca motociclist.
În unele grupuri de motocicliști, asumarea riscurilor pe motocicletă poate fi văzută ca o dovadă de curaj sau de statut social. Stai departe de "prieteni" care-ți spun că nu mergi suficient de tare, că nu te apleci îndeajuns.
Ce cred alții despre tine contează numai dacă le dai această atenție și importanță!
2. Lipsa experienței cazuistice și abilității de a conștientiza asta.
Precum una e să mergi cu 80km/h și alta cu viteze de peste 150 km/h, mulți motocicliști nici nu-și pot imagina anumite efecte ale unor situații care pot fi provocate fie din neatenție, fie din lipsa de experiență.
E ca în prima zi când te duci la școala de șoferi. Tu ai o idee și anumite preconcepții, dar până nu te sui pe moto și mergi efectiv, nu știi cum se balansează, cum frânează etc.
Ai o serie de intuiții, dar nu și certitudinea experienței. Prin urmare, când îți depășești limitele pe moto, devine foarte ușor să ajungi în acel stadiu unde "îți dă cu virgulă", tu fiind ferm convins că acea situație n-are cum să se întâmple.
Ar trebui să te lași surprins de motocicletă doar în spații special amenajate în acest sens.
Când nu există instincte, primează panica! Deci, nu te pune în aceste situații și mergi întotdeauna la 70-80% din capacitatea pe care tu simți că o ai.
3. Condiția motociclismului
Mulți nu vor să accepte că motocicleta, indiferent cât de puternică și scumpă ar fi, ESTE INVIZIBILĂ ÎN TRAFIC.
Motocicletele sunt mai greu de observat în trafic comparativ cu autoturismele, ceea ce poate duce la accidente cauzate de neatenția celorlalți șoferi.
Nu contează că R1-ul tău are 200 de cai. Contează doar cât de vizibil ești de la distanță.
Șoferii de mașini sunt așa cum sunt, prin urmare, ține numai de tine să te faci vizibil și predictibil. Motociclistul are pretenția ca toți șoferii să fie minim de același skill ca el.
Sigur există mulți adormiți la volan, DAR nimeni nu pleacă de acasă cu mașina cu scopul de a omorî un motociclist.
La volan sunt oameni care au permis și aceleași probleme ca și tine.
Sigur, ar putea fi mai atenți...
DAR! Tu mergi voit pe moto, nu te obligă nimeni să circuli cu motocicleta. O faci pentru că așa vrei. Deci trebuie să-ți asumi riscurile dar și calitatea șoferilor.
Și nu uita că e plin cimitirul de motocicliști care au avut dreptate în trafic.
4. Echipamentul și motocicleta.
A) Văd pe mulți fără echipament! Sigur, nu condamn pe nimeni dar precum orice altă activitate periculoasă necesită purtarea echipamentului (sudura spre exemplu), nu văd de ce tocmai în cazul motociclismului, lucrurile ar sta altfel.
Te echipezi pentru căzătură, nu ptr. plimbare.
Și, cum mi s-a spus și mie acum mulți ani, vă spun și eu acum: prefer să curgă transpirația, decât să curgă sângele.
Totuși, peste o anumită viteză, echipamentul nu face altceva decât să te arate bine în sicriu.
Fizica simplă spune că toată energia eventualului impact, trebuie să se disipe fără urmări grave, în acei 2cm grosime cât are echipamentul în locul unde se întâmplă impactul.
De aceea majoritatea accidentelor la viteză mare, "mucifică" organele interne.
B) Mulți motocicliști sunt mai preocupați de imaginea lor decât de protecția oferită de echipament.
Cred că nici cască n-ar purta dacă aceasta n-ar fi obligatorie. Pe majoritatea îi văd îmbrăcați în negru, cea mai greu de distins culoare la distanță pentru că nu prezintă contrast! De parcă-s în doliu!
5. Motocicleta
Motociclismul este o activitate scumpă. Trebuie anvelope excelente, mentenanță cu simț de răspundere ș.a.m.d.
Întâlnești o situație de urgență în trafic și tot "skill-ul tău de frânare" se duce pe apa Sâmbetei pentru că anvelopele tale sunt de tipul "mai merge un sezon"!
6. Mulți motocicliști sunt de părere că lor nu li se poate întâmpla. Și dacă le spui ceva, se uită la tine pe ideea "ce negativist și panicat e ăsta".
Dezvoltă astfel tendința de a crede că sunt mai buni decât media la condus și că nu li se va întâmpla lor un accident.
Apoi, cu timpul pot deveni obișnuiți cu riscurile și pot începe să le subestimeze.
Unii indivizi au o predispoziție naturală către comportamente riscante, incluzând viteza excesivă sau cascadoriile apreciind senzația de libertate și adrenalina pe care o oferă conducerea unei motociclete. Această senzație poate duce la asumarea unor riscuri mai mari.
Sper că reușesc să conving măcar pe unii dintre voi că motociclismul ține de atitudine, nu de noroc.
O atitudine corespunzătoare te scapă de multe.
următor:
Perioade în evoluția fiecărui motociclist
Perioade în evoluția fiecărui motociclist
În cariera fiecărui motociclist, există minim șapte perioade distincte, grupate în două mari categorii:
vezi detaliiCategorii
- • Social (1)
- • Motociclism (3)
- • Diverse (2)
Hai cu Busa prin lume!
Eu sunt Sorin și îți urez BUN VENIT pe canalul HayabusaTravels, locul unde vei găsi motovloguri serioase despre motociclism,
călătorii cu motocicleta și alte subiecte adiacente.
Abonează-te și apasă clopoțelul pentru a fi notificat ori de câte ori postez.
Abonarea este gratuită!
Vizionare placută!
Motocilism:
Reguli pentru începători